//
you're reading...
Philosophy

Thoughts on Hobbes’ Leviathan (1)

Political philosophy မွာ ပေလတုိရဲ ့Republic ရယ္၊ John Rawls ရဲ ့A Theory of Justice ရယ္၊ Hobbes ရဲ ႔ Leviathan ရယ္သုံးအုပ္ဟာ influential အျဖစ္ဆုံးပဲလုိ႔ မွတ္သားဖူးတယ္။ Hobbes ဟာ Leviathan ကုိ English Revolution အဂၤလိပ္ေတာ္လွန္ေရးကာလမွာ (၁၇ ရာစုလယ္) ေရးၿပီး စစ္အၿပီးမွာ သူ႔စာအုပ္ထြက္လာတယ္။ Machiavelli ရဲ ့ အေတြးအျမင္လုိပဲ Hobbes ရဲ ့ အေတြးအျမင္ဟာလည္း ေတာ္ေတာ္ စိတ္အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္စရာ၊ အျငင္းပြားစရာ၊ မႏွစ္သက္ခ်င္စရာေကာင္းတယ္လို႔ ယူဆသူေတာ္ေတာ္မ်ားတယ္။ တခ်ဳိ ့က ဒါဟာ ေတာ္လွန္ေရးရဲ ့ အနိဌာရုံေတြက သူ႔ကို လူ႔သဘာ၀ကို အဆုိးျမင္ဖုိ႔ ျဖစ္လာေစတယ္၊ Leviathan လို စာအုပ္မ်ဳိးေရးဖုိ႔ ေစ့ေဆာ္မႈေပးတယ္လုိ႔ ေျပာၾကတယ္။ ဒီအေျပာ ဘယ္ေလာက္ မွန္မမွန္ေတာ့ မသိဘူး။ ဒါေပမယ့္ Leviathan ထဲမွာပါတဲ့ social contract theory တင္မက Hobbes ေျပာတဲ့ လူ႔သဘာ၀ human nature ဆိုတာဟာ အဂၤလိပ္ေတာ္လွန္ေရးကာလမွာတင္မက သူ႔ေခတ္သူ႔အခါမွာလည္း ေကာင္းေကာင္းဆီေလ်ာ္မႈ ရွိမွာပဲလို႔ထင္တယ္။

 

အဂၤလိပ္ ျပည္တြင္းစစ္မွာ Royalists ဘုရင့္ဂိုဏ္းနဲ႔ Parliamentarians ပါလီမန္ဘက္ေတာ္သားေတြ တဘက္နဲ႔ တဘက္ အေသအေၾက ခ်ၾကတယ္။ Hobbes က ႏွစ္ဘက္အျငင္းပြားမႈမွာ အေျခခံအေၾကာင္းရင္းျဖစ္တဲ့ လူတန္းစား အက်ဳိးစီးပြားပဋိပကၡကို ျမင္ပုံမရဘူး။ ဒီႏွစ္ဘက္ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈနဲ႔ ဥပေဒျပဳမႈအာဏာကို တဘက္က တဘက္ကို ကန္႔သတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္လုိ႔ပဲ ျမင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး အာဏာဆိုတာ ခဲြျခမ္းအပ္တဲ့၊ ကန္႔သတ္အပ္တဲ့အရာ မဟုတ္ဖူး၊ တကယ္ေတာ့ ဒီအခ်က္ကို သေဘာမေပါက္ၾကလို႔ ဘုရင့္ဂိုဏ္းနဲ႔ ပါလီမန္ဘက္ေတာ္သားေတြ ရန္ျဖစ္ေနတာလို႔ သူကယူဆတယ္။ ဒါကုိ သူ႔စာအုပ္မွာ ေရးတယ္။ ႏွစ္ဘက္ ပဋိပကၡမွာ အျပန္အလွန္ေတာင္းဆုိေနတာေတြဟာ တကယ္ေတာ့ ေရလုိက္လြဲေနတယ္လုိ႔ သူကယူဆတယ္။ တကယ္တမ္း ေမးသင့္တာက အစိုးရရဲ ့မလုပ္မေနလုပ္ရမဲ့ အလုပ္ဟာ essential function ဟာဘာလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းလုိ႔ သူကေျပာတယ္။ မက္ခီယာဗယ္လီနဲ႔ ကြာတာက မက္ခီယာဗယ္လီက အစိုးရတရပ္ ခုိင္မာေတာင့္တင္းေအာင္ ဘာလုပ္ရမလဲဆုိတဲ့ လက္ေတြ႔က်တဲ့ေမးခြန္းကို တန္းေမးၿပီး အႀကံေပးခဲ့ေပမယ့္ Hobbes ကေတာ့ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီဆန္တဲ့ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ ေမးခြန္းကို စိတ္၀င္စားတယ္။ သူ႔အေျဖကဘာလဲဆုိတာ သူ႔စာအုပ္ကုိ တုိက္ရုိက္ဖတ္ၿပီး ၾကည့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔အေျဖကို တန္းမၾကည့္ခင္ ဒီေမးခြန္းကို ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ့္ဟာကိုယ္ အရင္ေမးၾကည့္ၿပီး Hobbes ေပးတဲ့အေျဖနဲ႔ ဘယ္လိုကြာမလဲဆုိတာၾကည့္ရင္ ပုိစိတ္၀င္စားဖုိ႔ ေကာင္းမယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။

အစိုးရဆုိတာ လုိအပ္သလား။ ဘာ့ေၾကာင့္ မလုိအပ္တာလဲ၊ ဒါမွမဟုတ္ လုိအပ္သလဲ။ အစိုးရ မလုပ္မေနလုပ္ရမဲ့ အလုပ္ကဘာလဲ။

အဲဒိေမးခြန္းေတြအတြက္ အရင္ဆုံး အေျခအေနတခုကို စိတ္ကူးယဥ္ၾကည့္ရေအာင္။ thought experiment တခုလုပ္ၾကည့္ရေအာင္။ နည္းနည္းေတာ့ crude ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း မတတ္ႏုိင္ဘူး။ ခေလးတသုိက္ကုိ တီဗီဂိမ္းစက္တလုံးနဲ႔ ခ်ေပးထားမယ္ဆုိပါစို႔။ ခေလးတုိင္းက တီဗီဂိမ္းကို မေဆာ့ရရင္ မေနႏုိင္ေအာင္ အရမ္းေဆာ့ခ်င္ၾကတယ္။ ေဆာ့ၿပီဆုိရင္လည္း ဘယ္သူ႔ကုိမွ အလွည့္မေပးခ်င္ေတာ့ဘူး။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ ကုိယ္တေယာက္ထဲပဲ ေဆာ့ခ်င္ၾကတယ္။ ဒီခေလးတသုိက္ကုိ အုပ္ထိန္းမဲ့လူႀကီးလည္း မရွိဘူးဆုိပါစို႔။ ဘာျဖစ္မယ္ထင္လဲ။ လုေဆာ့ၾကမွာဘဲ။ အားႀကီးတဲ့ခေလးက သူ႔ေလာက္အားမႀကီးတဲ့ခေလးကုိ အႏုိင္က်င့္ၿပီး အလွည့္ေပးမွာ မဟုတ္ဖူး။ အႏုိင္က်င့္ခံရတဲ့ ခေလးကလည္း တျခားကေလးေတြနဲ႔ေပါင္းၿပီး ေစာေစာက သူတုိ႔ကို အႏုိင္က်င့္ထားတဲ့ ခေလးကို ျပန္တြယ္ဖုိ႔ စဥ္းစားခ်င္စဥ္းစားမယ္။ အဲဒိအခါ ေစာေစာက တျခားခေလးေတြကို အႏုိင္က်င့္ထားတဲ့ ခေလးလည္း တီဗီဂိမ္းကစားရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ က်န္တ့ဲခေလးေတြက အုပ္စုဖြဲ႔ၿပီး ျပန္မတြယ္ရင္ေတာင္ သူ႔ကို ဘယ္ေတာ့ ဘာလုပ္ေလမလဲဆုိတဲ့ ေသာကနဲ႔ စိတ္ေျဖာင့္ေျဖာင့္ ကစားရမွာ မဟုတ္ဖူး။ အဲ့ေတာ့ ၿခဳံေျပာရရင္ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူအတြက္မွ အက်ဳိးရွိမွာ မဟုတ္ဖူး။ ဒီေတာ့ ဘာလုပ္သင့္လဲ။ ကဲအားလုံးကစားခ်င္တယ္ဆုိေတာ့ ဒုိ႔တေယာက္တလွည့္ကစားၾကေပါ့ဆုိၿပီး အႀကံျဖစ္ခ်င္လည္း ျဖစ္လာႏုိင္စရာ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အာမမခံႏုိင္ဘူး။ တခါ အလွည့္ကို ဘယ္လုိခဲြတမ္းသတ္မွတ္မလဲ။ သေဘာတူ ခဲြတမ္းသတ္မွတ္ၿပီးရင္ေရာ ဒါကိုဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ထိန္းထားႏုိင္မလဲ။ အေရးႀကီးဆုံး ေမးခြန္းတခုက ဘယ္သူကဒုိင္လူႀကီးလုပ္မလဲ။ ခဏေနေတာ့ ေဟ့မင္းကဘာမို႔ ငါ့က မင္းအမိန္႔ကို နာခံရမွာလဲဆိုၿပီး ရန္ထမျဖစ္ဖူးလုိ႔ အာမမခံႏုိင္ျပန္ဘူး။

ဘုရင့္ဂိုဏ္းသားေတြနဲ႔ ပါလီမန္ဘက္ေတာ္သားေတြရဲ ့ပဋိပကၡကို Hobbes က အဲ့သလုိျမင္တယ္။ တကယ္ေတာ့ အဂၤလိပ္ျပည္တြင္းစစ္မွာ တဘက္နဲ႔တဘက္ ခ်ေနသူေတြတင္မဟုတ္ဖူး။ လူ႔ရဲ ့သဘာ၀ကုိက ဒီလုိအေျခအေနမ်ဳိးေရာက္လာေစဖုိ႔ တြန္းအားေပးတယ္လုိ႔ Hobbes ကယုံတယ္။ လူ႔သဘာ၀က ဘာဆုိတာကို သူက definition ထုတ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒိကေန ေနာက္ဆုံး အစိုးရဆုိတာ မရွိမျဖစ္လုိအပ္တဲ့ အေကာင္ႀကီး Leviathan ႀကီးပဲဆုိတဲ့ ေကာက္ခ်က္ကိုဆြဲတယ္။ ကေန႔ေခတ္မွာ တခ်ဳိ ့က အစုိးရဆုိတာ necessary evil ဆုိၿပီးေျပာၾကတာ ၾကားဖူးၾကမယ္။ (ေနာက္ပုိင္းမွာ အဲဒိစကားစုကို ႀကိဳးစား သရုပ္ခြဲၾကည့္မယ္။) အဲဒါ Hobbes ရဲ ့အေတြးအျမင္ကုိ သူတို႔စကားနဲ႔ သူတို႔ ျပန္ေျပာျပၾကတာပဲ။ ေစာေစာက တီဗီဂိမ္းနဲ႔ ခေလးေတြ ကိစၥမွာ ေနာက္ဆုံး ခေလးေတြအားလုံးက စကားနားေထာင္မဲ့ လူႀကီးတေယာက္ေယာက္ မရွိမျဖစ္လုိတယ္၊ ဒီလူႀကီးရဲ ့ႀကီးၾကပ္မႈေအာက္မွာမွ ခေလးေတြဟာ စိတ္ေအးခ်မ္းသာစြာ တီဗီဂိမ္းေဆာ့ႏုိင္မယ္လုိ႔ Hobbes ကယူဆတယ္။ ေျပာခဲ့သလုိပဲ ခု thought experiment ဟာ crude ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ရဲ ့government နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေတြးအျမင္ကို သေဘာေပါက္ႏုိင္ဖုိ႔ နည္းနည္းေတာ့ အေထာက္အကူျဖစ္မယ္လုိ႔ေတာ့ ေမ်ွာ္လင့္ပါတယ္။

Leviathan ကို Google books မွာ ဖတ္လုိ႔ရတယ္။ http://books.google.com/books?id=-Q4nPYeps6MC&printsec=frontcover&dq=leviathan+hobbes&hl=en&ei=LTWETP30EsHBswb27qjmCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false အကုန္လုံး မဖတ္ႏုိင္ရင္ေတာင္ Introduction ရယ္၊ ေနာက္ အခန္း ၁၃ ကေန ၁၈ ထိ အခန္းေတြကို ဖတ္ႏုိင္ရင္ political philosophy နဲ႔ဆုိင္တဲ့ သူ႔အေတြးအျမင္ကို ေကာင္းေကာင္းက်က္မိႏုိင္စရာ ရွိတယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။ အစပုိင္းအခန္းေတြမွာ ပ်င္းစရာေကာင္းတဲ့ definition ေတြနဲ႔ ျပည့္ေနတယ္။ စကားမစပ္ Hobbes ဟာ Aristotle ကို အႀကီးအက်ယ္ ေလွာင္ေျပာင္ေ၀ဖန္ခဲ့သူ တဦးျဖစ္တယ္။ (ၾကည့္ရတာ ဂယ္လီလီယုိတုိ႔ အုပ္စုနဲ႔ သြားအေပါင္းအသင္းလုပ္ရာကေန Aristotle ကို အထင္မႀကီးဖို႔ ျဖစ္လာပုံရတယ္။)သူေ၀ဖန္တဲ့ အဓိက အခ်က္တခ်က္က Aristotle ဟာ တခုခုကို ရွင္းမျပခင္မွာ အရင္ဆုံး သူရွင္းျပဖုိ႔ ႀကိဳးစားတဲ့အရာ၀ထၳဳရဲ့ function ဒါမွမဟုတ္ purpose (ဗမာလုိ အဆီေလ်ာ္ဆုံးျဖစ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ရရင္ေတာ့ ဒီအရာ၀ထၳဳဘာ့ေၾကာင့္ တည္ရွိေနရသလဲဆုိတာ)ကို အရင္ဆုံး define လုပ္တယ္။ ဒါဟာ သိပၸံနည္းမက်ဘူးလုိ႔ေလွာင္တယ္။ ဥပမာ Aristotle က earth ကမၻာဆုိတာဘာဆုိတာ ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ စၾကာ၀ဠာဟာ စက္လုံးခြံႀကီးပုံျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ empirical observation နဲ႔ စတယ္။ စက္လုံးခြံဆုိရင္ ဗဟုိရွိရမယ္။ အဲဒိဗဟုိဟာ တျခားမဟုတ္ဖူး။ ကမၻာဘဲ။ တနည္းအားျဖင့္ ကမၻာဟာ စၾကာ၀ဠာစက္လုံးခြ႔ံႀကီးအတြက္ ဗဟုိခ်က္ဆိုတဲ့ တာ၀န္ (ရည္ရြယ္ခ်က္)ကို ထမ္းေဆာင္ဖုိ႔ ေပၚလာရတယ္။ ကမၻာဆုိတာ စက္လုံးခြံရဲ ့ဗဟုိခ်က္ပဲဆိုၿပီး စ define လုပ္တယ္။ အဲဒိကေနမွ စၾကာ၀ဠာထဲက ရုပ္၀ထၳဳအမ်ဳိးအစားေတြ၊ ပုံစံေတြကို ရွင္းျပဖို႔ႀကိဳးစားတယ္။ သူ႔အျမင္မွာ Aristotle လုပ္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္အားျပဳတဲ့ definition မ်ဳိးဟာ (အဂၤလိပ္လို teleological definition လုိ႔ေျပာၾကတယ္။) သိပၸံနည္းမက်ဘူးလို႔ဆုိတယ္။ တဘက္မွာေတာ့ သူကုိယ္တုိင္က Aristotle လုိပဲ definition ေတြကေန ေျပးမလြတ္ဖူး။ သူလည္း သူ႔ definition နဲ႔လာတာပဲ။ အမ်ဳိးအစားနဲ႔ အေၾကာင္းအရာသာကြာသြားတာရွိမယ္။ (တကယ္က Aristotle လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ကို အျပစ္ေျပာတာ အၿမဲတန္းေတာ့ မမွန္ဘူးထင္တယ္။ ဥပမာ ကေန႔ေခတ္မွာ တခ်ဳိ ့အရာ၀ထၳဳေတြကို သူတို႔ရဲ ့function လုပ္ေဆာင္ခ်က္၊ တာ၀န္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ စတာကို ရည္ညႊန္းၿပီး ရွင္းျပရတာပဲ မဟုတ္လား။ ဥပမာ ႏွလုံးဆိုတာ ဘာလဲလုိ႔ ခႏၶာေဗဒဆရာ တေယာက္ကိုသြားေမးၾကည့္။ ေျပာခဲ့သလုိ ႏွလုံးဘာလုပ္သလဲဆုိတာကို ရည္ညႊန္းၿပီး မေျဖရင္ဘယ္လုိေျဖမလဲ။ ႏွလုံးဆုိတာ ေသြးလည္ပတ္မႈကို ထိန္ခ်ဳပ္ေပးတဲ့ အဂၤါလုိ႔ေျဖၾကတာပဲ မဟုတ္လား။)

 အဓိကအေၾကာင္းအရာကို ျပန္ဆက္ရရင္ ေစာေစာကေျပာသလုိ Leviathan ရဲ ့ introduction နဲ႔ ေျပာခဲ့တဲ့ အခန္းေတြကိုဖတ္ႏုိင္ရင္ေတာင္ မဆုိးဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ introduction က နိဂုံးခ်ဳပ္နဲ႔တူေနတယ္။ အဲ့ဒါကိုဖတ္ၾကည့္ၿပီး သူဘာေျပာမလဲဆုိတာ မွန္းလုိ႔ မရဘဲ ေျပာခဲ့တဲ့ အခန္းေတြကို ဖတ္ၿပီး introduction ကိုျပန္ဖတ္မွ အဓိပၸါယ္ေပါက္မဲ့ပုံမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ သူ႔ရဲ ့political philosophy ကိုနားလည္ဖို႔ရာမွာ လူ႔သဘာ၀နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သူ႔ရဲ ့ယူဆခ်က္ေတြ assumptions ေတြကေန စရင္လည္း ရမယ္လုိ႔ထင္တယ္။

ဒီေတာ့ သူယူဆတဲ့ လူ႔သဘာ၀ကဘာလဲ။ ဒီေနရာမွာ လူ႔သဘာ၀ဆုိတာ အဂၤလိပ္စကား human nature ကို တုိက္ရုိက္ဘာသာျပန္လုိက္တာပဲ။ ဗမာမွာက လူ႔သဘာ၀လုိ႔ေျပာလုိက္ရင္ ဘယ္အရပ္မွာျဖစ္ျဖစ္ လူတုိင္းမွာ ေတြ႔ရတတ္တဲ့ အက်င့္စရုိက္၊ သေဘာကို ဆုိလုိခ်င္တာ။ ဒါေပမယ့္ Hobbes ေျပာခ်င္တဲ့ လူ႔သဘာ၀ဆိုတာ လူေတြကို ‘သဘာ၀အရုိင္း’မွာ ထားထားရင္ ေတြ႔ရတဲ့ အက်င့္စရိုက္၊ စိတ္ေနစိတ္ထားကိုေျပာခ်င္တာ ျဖစ္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာေတြ႔ရတဲ့ လူ႔အက်င့္စရုိက္၊ အျပဳအမူနဲ႔ သဘာ၀အရုိင္းမွာရွိတဲ့ အက်င့္စရုိက္မတူဘူး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ သဘာ၀ မဟုတ္ဖူး၊ လူေတြက သူတုိ႔အတတ္နဲ႔ ထြင္ထားတဲ့ artificial လူလုပ္အရာတခုလုိ႔ သူကေျပာခ်င္တာ။ ဒီေတာ့ သူေျပာတဲ့ သဘာ၀အရုိင္းကလူကို ဘယ္မွာေတြ႔ႏုိင္မလဲ။ ဒီေမးခြန္းကို Hobbes ကဘယ္လုိေျဖႏုိင္မလဲဆုိတေတာ့ ‘လြယ္ပါတယ္ကြာ။ ေမြးကတည္းက ယဥ္ပါးျပဳျပင္မခံရတဲ့ uncultured လူကိုၾကည့္’ လုိ႔ေျဖႏုိင္စရာ ရွိတယ္။ သူ႔အဆုိအရ သဘာ၀အတုိင္းရွိတဲ့လူ၊ အျပဳအျပင္မခံရတဲ့လူဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ အံ၀င္တဲ့လူ မဟုတ္ဖူး။ (ဒါမ်ား ဘာထူးဆန္းလဲလုိ႔ ျပန္ေတာင္ေမးခ်င္စရာ :D)

 … all men, because they are born in infancy, are born unapt for society… wherefore man is made fit for society not by nature but by education. (De Cive, Chapter 1)

 ဒီစာေၾကာင္းအရ လူဟာ ေမြးစမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔အံမ၀င္ေပမဲ့ ပညာေရး education ကေန လူကိုအံ၀င္ေအာင္ လုပ္ယူလုိ႔ရတယ္လုိ႔ သူကယူဆတယ္။ (ဒီေနရာမွာ သူေျပာတဲ့ ပညာေရးဆုိတာကို က်ဥ္းက်ဥ္းေလး အဓိပၸါယ္မျပန္ေစခ်င္ဘူး။) Hobbes ေျပာတာကို နည္းနည္း paraphrase လုပ္ၾကည့္ရင္ men in the state of nature သဘာ၀ကလူဆုိတာ education ပညာေရးမရွိတဲ့လူကို ေျပာခ်င္တယ္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ထြက္တယ္။ Agreed??

Hobbes ရဲ ့လူ႔သဘာ၀ကို နားလည္ဖုိ႔ သူ႔စာအုပ္ထဲကေန တုိက္ရုိက္ဖတ္ၾကည့္မယ္။ အမွန္က ဒီအေၾကာင္းအရာေတြကို De Cive (On Citizen လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရတယ္) ကအခန္း ၁ နဲ႔ Leviathan အခန္း ၁၃ မွာေတြ႔ရတယ္။ အခန္းေတြက အရွည္ႀကီး မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာ အခ်ိ္န္ယူဖတ္ၿပီး တပုိဒ္ခ်င္းစီ interpret လုပ္ရတာ ေပ်ာ္ဖုိ႔ေကာင္းတယ္။ ဒါကို ေနာက္အခန္းေတြမွာ လုပ္တာေပါ့။ http://books.google.com/books?id=WssPvaw7qEcC&printsec=frontcover&dq=De+Cive+hobbes&hl=en&ei=5cWETIHVEoHKswaRiIGbBQ&sa=X&oi=book_result&ct=book-thumbnail&resnum=1&ved=0CC8Q6wEwAA#v=onepage&q&f=false

De Cive ကိုလည္း ကံေကာင္းေထာက္မစြာပဲ Google books မွာ ဖတ္လုိ႔ရတယ္။

 အခုေတာ့ ဒီမွာပဲခဏရပ္ဦးမယ္။

 ၀တုတ္

Discussion

2 thoughts on “Thoughts on Hobbes’ Leviathan (1)

  1. An easy introduction to Hobbes and his Leviathan can be read
    in Philip Ball’s “Critical mass: how one thing leads to another”.
    Machiavelli’s the prince, derivative and contemporary work
    are still relevant today. When I read a Machiavelli’s claim that
    while Turks are harder to conquer easier to be ruled compared
    to Frenchmen made me realize that Burmese are close to Turks.
    We still are looking forward to saviors and benevolent leaders
    while we may forget that scrutinizing the actions and kicking
    the sorry asses of politicians will be primary responsibilities of
    free citizens.

    Posted by Aung | 24/10/2010, 06:59
    • Thanks for the suggesstion. I just googled his name and it would be interesting to see a science writer’s interpretation of Hobbes.

      Posted by zizawa | 24/10/2010, 22:45

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 89,680 hits
%d bloggers like this: