//
you're reading...
Philosophy, Politics

Thoughts on Hobbes’ Leviathan (2)

လူဆုိတာ ႏုိင္ငံေရး သတၱ၀ါလုိ႔ Aristotle နဲ႔ ေခါမ (ဂရိ)ေတြက ေျပာၾကတယ္။ (ေျပာခ်င္တာက လူဟာအစည္းအရုံး၊ အသင္းအပင္းဖြဲ႔ဖုိ႔ စိတ္ဆႏၵဟာ ေမြးကတည္းက ပါလာတယ္လို႔ ေျပခ်င္တာ။) Hobbes က ဒီစကားကို ၾကားတဲ့အခါ ထပ္သရီးဆုိၿပီး တုံ႔ျပန္မလားမသိဘူး။ လူဆုိတာ ေမြးကတည္းက ေကာင္းတယ္ထင္တာကိုလုိခ်င္တယ္၊ မေကာင္းဘူထင္တာကို မလုိခ်င္ဘူးဆိုတဲ့ အသိကလြဲၿပီး ဘာအသိမွ ပါလာတာမဟုတ္ဖူး၊ (ေ၀းေ၀းမၾကည့္နဲ႔ တီဗီဂိမ္းနဲ႔ေဆာ့ေနတဲ့ ခေလးေတြကိုၾကည့္လုိ႔ သူက ျပန္ေျပာေကာင္းေျပာမယ္။) လူဟာ သူ႔သဘာ၀ကေပးတဲ့အသိနဲ႔သူ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခု မတည္ေဆာက္တတ္ဖူးလုိ႔ Hobbes ကဆုိတယ္။ De Vice အခန္း ၁ နဲ႔ Leviathan အခန္း ၁၃ ကအေၾကာင္းအရာေတြဟာ တူတူပဲ။ ဒီေတာ့ Leviathan အခန္း ၁၃ ကိုပဲ ဖတ္ေတာ့မယ္လုိ႔ စိတ္ကူးရတယ္။ Hobbes က ဘာေရးလဲဆုိေတာ့

Nature hath made men so equal, in the faculties of body, and mind; … one man can thereupon claim to himself any benefit, to which another may not pretend, as well as he. 

ဆိုေတာ့ လူကို ဘုရားသခင္က ဖန္ဆင္းတာ မဟုတ္ဖူးလုိ႔ ေျပာခ်င္တာေပါ့။ Hobbes ကို atheist လုိ႔ေျပာၾကတယ္။ ဟုတ္လည္းဟုတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒိေခတ္က atheism ကို တရား၀င္လက္ခံပုိင္ခြင့္မရွိဘူး။ အဲဒိေတာ့ သူဟာ God ဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈန္းကို သူ႔စာအုပ္ထဲ ထည့္ေရးရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖတ္ၾကည့္ရင္ ဒါဟာတမင္သက္သက္ ၀တ္ေၾကတန္းေၾက ထည့္ထားရတဲ့ အသုံးအႏႈန္းဆုိတာ သိပ္သိသာတယ္။ ေနာက္တခါ ဒီစာပုိဒ္မွာ စိတ္၀င္စားဖုိ႔ေကာင္းတာက လူတုိင္းဟာ တန္းတူပဲတဲ့။ ကေန႔ေခတ္မွာ All men are created equal ဆုိတဲ့ စကားဟာ အထူးအဆန္းမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဥေရာပမွာ ၁၇ ရာစုအလယ္ေလာက္ကေတာ့ ဒါဟာ အင္မတန္မွ တုိးတက္မႈရွိတဲ့အျမင္လို႔ ေျပာရမယ္။ သူေျပာတဲ့ တန္းတူပဲဆုိတာ ဗလခ်င္းတူတာ၊ ဥာဏ္ရည္ခ်င္းတူတာ၊ သင္ယူတတ္ေျမာက္ႏုိင္စြမ္းရွိတာခ်င္းတူတာကို ေျပာခ်င္တာ။ (တေယာက္နဲ႔တေယာက္ ဗလခ်င္း၊ ဥာဏ္ရည္ခ်င္း အတိအက်ေတာ့ ဘယ္တူပါ့မလဲ။ လူတုိင္းဟာ သူမသာ ကုိယ္မသာေတြခ်ည္းပဲလုိ႔ ကုိယ့္ဆရာက ေျပာခ်င္တာ။ သာမန္လူေတြဆိုတဲ့ စကားစုမွာ ဒီအဓိပၸါယ္ကပါေနၿပီးသား။ အုိင္းစတုိင္းတုိ႔၊ ဟာၾကဴလီတုိ႔၊ ယူစိန္ေဘာ့တုိ႔၊ စီေရာ္နယ္ဒုိတုိ႔၊ ကက္သရင္းဇီတာဂ်ဳံး(စ)တို႔ကို ဖယ္ၿပီးရင္ က်န္တ့ဲလူေတြဟာ ရုိးရုိးသာမန္လူေတြခ်ည္းပဲလို႔ သူကဆုိလုိတာျဖစ္တယ္။) လူတုိင္းလူတိုင္းဟာ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ ရုပ္ပုိင္း၊ စိတ္ပုိင္းမွာ ဘာမွမကြာရုံသာမက လူတုိင္းလူတုိင္းက ကိုယ္ဟာသူမ်ားထက္ သာေအာင္လုပ္ႏုိင္တယ္ ဆုိတဲ့ အထင္ရွိရမွာလည္း တူတူပဲတဲ့။ လူတုိင္းဟာ ထင္တလုံးနဲ႔ေနတဲ့လူေတြခ်ည္းပဲလုိ႔ ေျပာခ်င္တာ။

That which may perhaps make such equality incredible, is but a vain conceit of one’s own wisdom, which almost all men think they have in a greater degree, than the vulgar; that is, than all men but themselves, and a few others, whom by fame, or for concurring with themselves, they approve. … For they see their own wit at hand, and other men’s at a distance.

သူမ်ားေတာ္တာကို မျမင္ဘဲ ကုိယ္ေတာ္တာကိုသာ ျမင္တတ္ၾကတဲ့လူဟာ  ကုိယ္လိုခ်င္တာရေအာင္ ယူႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္တဲ့အပုိင္းမွာလည္း တေယာက္နဲ႔တေယာက္ သြားတူၾကမွာေပါ့။

From this equality of ability, ariseth equality of hope in the attaining of our ends.

ဒီေကာင္ေတာင္ ဒီေလာက္လုပ္ႏုိင္တာ ငါေရာဘာလုိ႔ မလုပ္ႏုိင္ရမွလဲ။ အေျပးသမားတုိင္း၊ ေဘာလုံးအသင္းတုိင္းကေတာ့ ယူစိန္ေဘာ့တုိ႔၊ မန္ခ်က္စတာ ယူႏုိက္တစ္တုိ႔ ဘယ္ျဖစ္ႏုိင္မလဲ။ အဲ့ေတာ့ သူတို႔နဲ႔ေတာ့ သြားၿပိဳင္ၾကမွာမဟုတ္ဖူး။ ဒါေပမယ့္ အေျပးသမားတုိင္း၊ ေဘာလုံးအသင္းတုိင္းမွာ မင္းေတာင္ ခ်ံပီယန္ျဖစ္ေသးရင္ ငါတုိ႔ေရာ ခ်ံပီယန္ဘာလုိ႔ မျဖစ္ရမွာလဲဆိုတဲ့စိတ္မ်ဳိး မ၀င္စရာအေၾကာင္းရွိမလား။ Hobbes ကေတာ့ မရွိႏုိင္ဘူးလို႔ ထင္တယ္။ တဆက္ထဲမွာ အဲ့သလို စိတ္ျဖစ္တာနဲ႔ ကြိဳင္တက္ဖုိ႔ ျဖစ္လာၿပီလုိ႔ သူကေျပာတယ္။

And therefore if any two men desire the same thing, which nevertheless they cannot both enjoy, they become enemies; and in the way to their end, endeavor to destroy, or subdue one another.

ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ ့တီဗီဂိမ္းလုတဲ့ ခေလးေတြကို ေက်းဇူးျပဳၿပီး မ်က္စိထဲ ျပန္ျမင္ေယာင္ၾကည့္လုိက္ပါ။ ဒါဆုိရင္ Hobbes ေျပာတာကို သေဘာမေပါက္စရာ မရွိဘူး။ ပုိသေဘာေပါက္ခ်င္ရင္ မယ္စၾကာ၀ဠာၿပိဳင္ပြဲ၀င္ေနတဲ့ ေကာင္မေလးေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ တီဗီေတြမွာလာတဲ့ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ talent show ၿပိဳင္ပဲြ၀င္တဲ့သူေတြကို ေမးၾကည့္။ ေစာေစာေလးတင္က ေျပာခဲ့တဲ့ အခ်က္ကို Hobbes က ပုိၿပီးdramatize ျဖစ္ေအာင္ ေရးပုံက

…if one plant, sow, build, or possess a convenient seat, others may probably be expected to come prepared with forces united, to dispossess, and deprive him, not only of the fruit of his labor, but also of his life, or liberty. And the invader again is in the like danger of another.

ဒီေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ သူမ်ားထက္မညံ့ဘူးလုိ႔ ထင္ၾကတဲ့ လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ အၿပိဳင္အဆုိင္ကေန ရန္ျဖစ္ဖုိ႔ ျဖစ္လာတယ္လုိ႔ Hobbes ကေျပာတယ္။ တကယ္ေတာ့ အၿပိဳင္အဆုိင္တခုတဲတင္မကဘူး။ ကုိယ္ကသူမ်ားထက္သာတယ္ဆုိတာ ျပခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔လည္း ရန္ျဖစ္ႏုိင္တာပဲတဲ့။ ေနာက္ဆုံးဘယ္ေလာက္ထိေတာင္လဲဆုိရင္ ကုိယ္က ကုိယ့္ဟာကိုယ္ ေအးေအးေနရင္ေတာင္ ျပသနာရွာခ်င္တဲ့လူက ကုိယ့္လာဒုကၡေပးမယ့္ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်က ရွိေနတာပဲတဲ့။

So that in the nature of man, we find three principal causes of quarrel. First, competition; secondly, diffidence; thirdly, glory.

တခ်ဳိ ့ကေတာ့ Hobbes ဟာ တမင္သက္သက္ အပုိေျပာလြန္းအားႀကီးတယ္ထင္မယ္။ ကုိယ္ထင္တာကို မေျပာခင္ ေနာက္ထပ္ thought experiment ေလးတခု လုပ္ၾကည့္ရေအာင္။

ခုဆိုရင္ လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ ကုိယ္ေရးခ်င္တာကို အင္တာနက္ေပၚမွာ ဘေလာ့အေနနဲ႔ (အကန္႔အသတ္မရွိ) ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး ေရးႏုိင္တယ္။ ဒီေတာ့ အားရွိပါးရွိကုိေရးၾကတာေပါ့။ အကယ္၍သာ နည္းပညာဆုိင္ရာ အကန္႔အသတ္ေၾကာင့္ ဘေလာ့ကို ေရးခ်င္တုိင္းေရးခြင့္ မရွိဘူး။ ခုေရးေနတဲ့ ဘေလာဂါေတြအားလုံးအတြက္ တရက္ကုိ ဘေလာ့ေနရာ တေနရာပဲ ရမယ္ဆုိရင္ ဘာျဖစ္မလဲ။ ေဟ့နင္တုိ႔မေရးနဲ႔၊ ငါပဲေရးမယ္၊ နင္တို႔ငါ့ေလာက္ ေရးတတ္လုိ႔လား။ ေအာင္မာ နင္ကဘာမုိ႔လဲ။ ငါလည္းေရးမွာဘဲ။ ဘယ္ရမလဲ… ဒန္ဒန္႔ဒန္…. ဘာျဖစ္ၾကမယ္ထင္လဲ။

အကန္႔အသတ္နဲ႔ မဟုတ္ဘဲ လွခြင့္၊ ေတာ္ခြင့္ရွိၾကတာေတာင္ (ဆုိလုိတာက တေယာက္ထဲ လွႏုိင္၊ ေတာ္ႏုိင္တာ မဟုတ္ဘဲ လူတုိင္းလွႏုိင္၊ ေတာ္ႏုိင္ၾကတာေတာင္) သူကငါ့ေလာက္လွလုိ႔လား၊ ေတာ္လုိ႔လားလုိ႔ ျဖစ္ၾကေသးတာပဲ။ (လူတုိင္းကေတာ့့ လွတဲ့ ေတာ္တဲ့ေနရာမွာ Catherine Zeta-Jones တုိ႔၊ Einstein တို႔ကိုေတာ့ ယွဥ္ႏိုင္မွာမဟုတ္ဖူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကို ဖယ္လုိက္ၿပီး တျခားၿပိဳင္လုိ႔ရတဲ့လူတုိင္းကို စိတ္ထဲလုိက္ၿပိဳင္မိၾကမွာဘဲလို႔ Hobbes ကေျပာတယ္။ လူဆုိတာ ကုိယ္နဲ႔ မတိမ္းမယိမ္းက လူေလာက္ကိုပဲ မနာလုိစိတ္ ပြားတာ။ ကုိယ့္ထက္အပုံႀကီးလွတာ၊ ေတာ္တာ ဘယ္လုိမွျငင္းလို႔မရတဲ့လူကို မနာလုိစိတ္ပြားဖုိ႔ အေ၀းႀကီးပဲ။ ဗမာျပည္က မင္းသား၊ မင္းသမီးသစ္ေလးေတြက Brad Pitt တို႔၊ Catherine Zeta-Jones တို႔ထက္ သူတုိ႔နဲ႔သက္တူ ရြယ္တူ တန္းတူ မင္းသားသစ္၊ မင္းသမီးသစ္ေလးေတြကိုပဲ မနာလုိျဖစ္ဖုိ႔ ရွိတယ္။) အဲ အဲ့သလုိမဟုတ္ဘူး ဆုိရင္ေတာ့ ေစာ္ကားမိတဲ့အတြက္ ခြင့္လႊတ္ပါေလ ဦးသူေတာ္တုိ႔ ေဒၚသူေတာ္တုိ႔ေရ။ (ဒါဟာ ဘေလာ့ေလာကမွာလည္းရွိ၊ ဆရာ၀န္ေလာက၊ ေက်ာင္းဆရာေလာကမွာလည္းရွိ၊ သရုပ္ေဆာင္ေမာ္ဒယ္ေလာကမွာလည္းရွိ၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ၀န္ထမ္းေလာကမွာလည္းရွိ ဟုတ္တယ္မလား။)

အဲဒိေတာ့ ေနာက္ဆုံး သတ္ၾက၊ ပုတ္ၾက၊ တုိက္ၾက၊ ခုိက္ၾက အေျခအေနကိုေရာက္ေရာလုိ႔ Hobbes ကေျပာတယ္။ ဒါဟာ state of nature သဘာ၀အေနအထားမွာ (ဆုိလုိတာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲ မဟုတ္တာ) ရွိတဲ့ လူရဲ ့အေျခအေနပဲ။

…during the time men live without a common power to keep them all in awe, they are in that condition which is called war; and such a war, as is of every man, against every man. For WAR, consisteth not in battle only, or the act of fighting; but in a tract of time, wherein the will to contend by battle is sufficiently known:

ဒီစာသားေတြကို ဖတ္ရတုိင္း ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ ေကာင္းလုိက္တာလုိ႔ စိတ္ထဲျဖစ္မိတယ္။ every man is enemy to every manဆုိတာ Hobbes ရဲ ့နံမယ္ႀကီး quotation ေပါ့။ ေနာက္တခါ စစ္ဆိုတာ စစ္ေျမျပင္မွာ တကယ္တုိက္ၾက၊ ခုိက္ၾကတာကိုတင္ ေျပာတာမဟုတ္ဖူး။ တဘက္နဲ႔ တဘက္ တုိက္ဖုိ႔ခုိက္ဖို႔ ဆႏၵရွိေနရင္ကို ဒါကို စစ္ျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ သူကေျပာတယ္။ Cold War စစ္ေအးတုိက္ပြဲဆုိတာ ဒါမ်ဳိးမဟုတ္ဖူးလား။ ဒီေတာ့ သဘာ၀အေျခအေနမွာဆုိရင္

… there is no place for industry; because the fruit thereof is uncertain: and consequently no culture of the earth; no navigation, nor use of the commodious building; no instruments of moving, … , no knowledge of the earth; ..

ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ လူဟာ ဘယ္လုိေနရလဲဆိုေတာ့ (အႀကိမ္ႀကိမ္ကုိးကားခံရတဲ့ Hobbes ရဲ ့ ေနာက္ထပ္ quote တခု)

…continual fear, and danger of violent death; and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short.

ကေန႔ေခတ္မွာ လူေတြအတြက္ သုံးစြဲစရာပစၥည္းက လူတုိင္းအတြက္ အတုိင္းအတာတခုထိ လုံလုံေလာက္ေလာက္ ရွိၾကတယ္။ ေနာက္ကုိယ္က ဒီပစၥည္းရွိမွ ေနလုိ႔ျဖစ္တာမ်ဳိးလည္း မဟုတ္ရင္ Hobbes ေျပာတာ နည္းနည္းအလြန္အကြ်ံျဖစ္တယ္လုိ႔ စိတ္ထဲ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မိမယ္။ ဒါေပမယ့္ သဘာ၀ေဘးအႏၱရယ္ တခုခုေၾကာင့္ ကုိယ့္အသက္ ဆက္ရွင္သန္ဖုိ႔ ဘာမဆုိလုပ္ရေတာ့မဲ့ အေနအထားမ်ဳိးကို တီဗီထဲမွာဘဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႀကဳံဘူး၊ ေတြ႔ဘူးၾကမွာဘဲ။ ေ၀းေ၀းမၾကည့္နဲ႔။ ခုဆို ကမၻာမွာ ပါးစပ္ေပါက္ေတြလည္း တုိးလာၿပီ။ ဒီအတြက္ စားနပ္ရိကၡာဖူလုံမႈဟာ ပိုေတာင္အေရးႀကီးလာတယ္။ အဲဒိအတြက္ တျခားႏုိင္ငံေတြမွာ အထူးသျဖင့္ အာဖရိကမွာ စုိက္ပ်ဳိးေျမေတြကို ခုကတည္းက စရံသတ္ေနၾကရၿပီ။ သမုိင္းျပန္ၾကည့္ရင္လည္း တုိင္းျပည္တျပည္မွာ စားစရာလုံလုံေလာက္ေလာက္မရွိရင္ ကုိယ့္မွာလည္း အင္အားရွိရင္ တျခား တုိင္းျပည္တခုခုကို အင္အားသုံး၀င္သိမ္းတာပဲ။ အရင္ကလည္း ၀င္သိမ္းတယ္။ ခုလည္း သိမ္းေနတယ္ (အီရတ္ကိုၾကည့္)။ ေနာင္လည္း သိမ္းဦးမွာဘဲ။

Hobbes ရဲ ့arguments ေတြကို ေရးၿပီးသေလာက္ျပန္ေကာက္ရရင္

၁။ လူဟာ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ လုပ္ရည္ကုိင္ရည္ခ်င္း မကြာၾကဘူး။

၂။ အဲ့ေတာ့ သူဒါကိုရေအာင္ ယူႏုိင္ရင္ ကုိယ္ကလည္း ဘာလုိ႔ရေအာင္ မယူႏုိင္ရမွာလဲ ဆုိတဲ့စိတ္၀င္လာတယ္။

၃။ ႏွစ္ေယာက္စလုံးက လုိခ်င္တာတူေနရင္ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ရန္သူျဖစ္လာၿပီး တေယာက္ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းကို တေယာက္ကႀကံေရာ။

အက်ဳိးဆက္အျဖစ္state of nature မွာ လူ႔ဘ၀ဟာ ဘယ္လုိမွ ေနခ်င္စရာမေကာင္းဘူး။ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာေတြလည္း ဖြ႔ံၿဖိဳးႏုိင္မွာမဟုတ္ဖူးတဲ့။ ဒီလုိအေျခအေနမ်ဳိးမွာ မတရားမႈဆိုတာလည္း ရွိမွာမဟုတ္ဖူးတဲ့။

To this war of every man against every man … nothing can be unjust. The notions of right and wrong, justice and injustice have there no place. Where there is no common power, there is no law: where no law, no justice.

မက္ခီယာဗယ္လီလုိမဟုတ္ဘဲ Hobbes ဟာ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖာဆုိေတာ့ justice ဆုိတဲ့ သေဘာတရားကိုပါ စိတ္၀င္စားတယ္။ ေနာက္ဆုံးစာေၾကာင္းကို ၾကည့္ရေအာင္။ common power အားလုံးနဲ႔ အႀကဳံး၀င္တဲ့ အာဏာမ်ဳိး (တီဗီဂိမ္းကစားေနတဲ့ ခေလးတသုိက္ၾကားမွာ အားလုံးက စကားနားေထာင္မဲ့လူႀကီး) မရွိရင္ ဥပေဒဆုိတာ မရွိဘူး။ ဥပေဒမရွိရင္ justice တရားမ်ွတမႈဆုိတာလည္း မရွိဘူးတဲ့။ ဥပေဒမရွိရင္ တရားမ်ွတမႈ မရွိဘူးဆိုတာ ဥပေဒရွိတုိင္းလည္း တရားမ်ွတမႈရွိမယ္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ မထြက္ဘူး။ necessary နဲ႔ sufficient condition ကို ျပန္အမွတ္ရၾကပါေလ။ ဒီေတာ့ တရားမ်ွတမႈဆုိတာ common power ရွိမွသာ၊ ဥပေဒရွိမွသာ ရွိႏုိင္မယ္လုိ႔ Hobbes ကေျပာတယ္။

ေနာက္မွဆက္ဦးမယ္။

၀တုတ္

Discussion

3 thoughts on “Thoughts on Hobbes’ Leviathan (2)

  1. (((((ဒါဆိုရင္ – common power က လူႏွစ္ဦးၾကားက ေလာဘတိုက္ပြဲကို ေျဖရွင္းဖို႕ ေပၚလာတာေပါ့ေနာ္။ သူကိုယ္တိုင္ တတိယလူအျဖစ္ ၀င္လုေနရင္ ဒုကၡပါဘဲ။)))))

    သက္သက္ ကို၀တုတ္ဆီက argument ေတြ ထပ္ထြက္လာေအာင္ စ တာပါ။
    Thomas Hobbes ရဲ့ Leviathan ကို အခုလို ရွင္းရွင္းေလး ေရးျပတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ အရင္တုန္းက က်မရဲ့ favorite ျဖစ္ခဲ့တဲ့ John Locke နဲ႕ Rousseau တို႕ကို လည္း ေစာင့္ဖတ္ေနပါမယ္။

    Posted by မိုးစက္ပြင့္ | 07/09/2010, 12:49
    • မမုိးစက္ပြင့္ေျပာတာ နီးစပ္တယ္။ တတိယလူက ၀င္လုင္ ခေလးေတြက ဘာမွ မလုပ္သာဘူး ဆိုတာေတာ့ ဘယ္တရားမလဲ။😀 ေနာက္ပုိင္းက်မွ Hobbes ကို ဆြမ္းႀကီးေလာင္းတာေပါ့။ သိပ္မၾကာပါဘူး။ ေနာက္တပုဒ္ေလာက္ဆုိ သူ႔ကို ေဆာ္ပေလာ္တီးလို႔ ရေတာ့မွာပါ။ ခုေတာ့ သူေျပာတာကို ေသခ်ာ အဓိပၸါယ္ျပန္လုိက္ဦးမယ္။

      Posted by zizawa | 07/09/2010, 13:40
  2. By the way, I found this lecture on Hobbes on Youtube. Hope you find this helpful.

    Posted by watote | 11/09/2010, 21:49

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 89,680 hits
%d bloggers like this: