//
you're reading...
Philosophy

Reflections on Descartes 1

Good sense is, of all things among men, the most equally distributed တဲ့။ Discourses on Method ပထမဆုံးအခန္းကို Descartes က ေျပာခဲ့တဲ့ စာေၾကာင္းနဲ႔ စဖြင့္တယ္။

http://books.google.com/books?id=XnX3xsR_cvcC&printsec=frontcover&dq=descartes+discourse+on+method&hl=en&ei=LHLBTIvOBoiCOr-xsaUM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCwQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Descartes နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ Discourses on Method ရယ္၊ Meditations on the First Philosophy ရယ္၊ Principles of Philosophy ရယ္ သုံးအုပ္ဟာ သူ႔ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီကို နားလည္ဖုိ႔ရာ ဖတ္သင့္ဆုံးစာအုပ္ေတြလုိ ဆုိၾကတယ္။ ကံေကာင္းေထာက္မစြာပဲ Meditations ကိုလည္း အြန္လုိင္းမွာ ဖတ္လုိ႔ရတယ္။

http://books.google.com/books?id=t4r9iLV2ZXYC&printsec=frontcover&dq=descartes+meditations+on+first+philosophy&hl=en&ei=C3XBTLWaB8qfOsTHwcoL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CDIQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false

(Meditations ကုိ လက္တင္ကေန အဂၤလိပ္လုိ ဘာသာျပန္သူေတြထဲက John Cottingham ဟာ Descartes နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ဒီမွာေတာ့ authority ရွိတဲ့လူပဲ။ ဒီေတာ့   ခုစာမွာ Meditation နဲ႔ ပတ္သက္ပီး ကိုးကားတဲ့အခါ သူ႔စာအုပ္ကုိပဲ ကိုးကားမယ္။)

သူ႔ရဲ ့နံမယ္ႀကီး Cogito Ergo Sum အဂၤလိပ္လုိ I’m thinking, therefore I exist ဆုိတဲ့ ေကာက္ခ်က္ကို သူဘယ္လုိေရာက္လာသလဲ ဆုိတာကို Mediations မွာ အက်ယ္ခ်ဲ ့ ေဆြးေႏြးထားတယ္။ ဒင္း ဒီကြန္ကလူးရွင္းကို ဘယ္လုိေရာက္လာသလဲဆုိတာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔လည္း ဥာဏ္စြမ္းရွိသေလာက္ ေျခရာခံၾကည့္ရေအာင္။ စဥ္းစားရမွာ၊ ေခါင္းရႈပ္ခံရမွာ မေၾကာက္သူမ်ား ဆက္ဖတ္ေပေရာ့ ..

ပထမဆုံးေမးစရာက အိုေက မစၥတာ Descartes ခင္ဗ်ား ေျပာတဲ့ good sense ဆုိတာ ဘာကိုေျပာတာပါလဲခင္ဗ်ာ။ အဲဒါက … power of forming a good judgment and distinguishing the true from the false, which is properly speaking what is called good sense or reason, is by nature equal in all men. လုိ႔ ဆရာသမားက ေျဖတယ္။ လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ ဆင္ျခင္စဥ္းစားႏုိင္စြမ္းရွိတဲ့ေနရာမွာ တူတူပဲလုိ႔ ေျပာတာ Descartes အျပင္ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ ဘယ္သူမ်ားရွိဦးမလဲ။ ကြ်န္ေတာ္ အေစာပုိင္းက ေရးထားတဲ့ Thomas Hobbes ကို ဖတ္ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ Hobbes လည္း ဒီလုိေျပာတာကို မွတ္မိ သတိျပဳမိမွာပဲ။ ဒါစိတ္၀င္စားဖုိ႔ မေကာင္းဘူးလား။

လူတုိင္းလူတုိင္းဟာ သူမသာ ကုိယ္မသာေတြခ်ည္းပဲဆုိတဲ့ အျမင္ဟာ ရီေနးဆင့္ေခတ္မွာ တျဖည္းျဖည္း အစပ်ဳိးလာတာကို အဲဒိေခာတ္မွာ ေပၚခဲ့တဲ့ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖာေတြရဲ ႔ အေရးအသားေတြမွာ ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ပုိင္း Locke တုိ႔ (Locke ကေတာ့ အားလုံးဟာ အာဒမ္က ဆင္းသက္လာတာခ်ည္းဆုိေတာ့ တေကာင္နဲ႔တေကာင္ သိပ္မကြားဘူးတဲ့။) ရူးဆိုးတုိ႔ဆီမွာဆုိ ဒီအျမင္ဟာ ပုိိေတာင္မွ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ ျဖစ္လာေသးတယ္။ (ခုဆုိရင္ ဒါဟာ axiomatic ျဖစ္တယ္လုိ႔ေတာင္၊ တနည္းအားျဖင့္ ဒီအျမင္ မွန္ကန္တယ္ဆုိတာ ထပ္ argue လုပ္စရာမလုိေတာ့ဘူး လို႔ေတာင္ သေဘာထားေနၾကၿပီ။)

ဒါဟာ ဘာကိုုျပလဲဆုိေတာ့ Descartes ရဲ ့ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီဟာ ၁၇ ရာစုက ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ တခုမွာ သူ႔ဟာသူ ေခတ္နဲ႔ အဆက္အစပ္မရွိ ေကာက္ကာငင္ကာနဲ႔ ေပၚထြက္လာတာ မဟုတ္ဘဲ သူ႔ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီဟာ ေနာက္ပုိင္းမွာ Scientific Revolution သိပၸံေတာ္လွန္ေရးလုိ႔ ကင္ပြန္းတပ္ၾကတဲ့ အဲဒိကာလက အသိပညာပုိင္းဆုိင္ရာ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္ႀကီးထဲက အစိတ္အပုိင္း တခုသာ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆရမွာျဖစ္တယ္။ Descartes က သူ႔အေခၚ  new knowledge, new science အတြက္ ျပင္သစ္နဲ႔ ေဟာ္လန္မွာ တလွည့္စီေနပီး အုတ္ျမစ္ခ်ေနခ်ိန္မွာ အဂၤလန္မွာ Francis Bacon၊ ေနာက္ အီတလီမွာ ဂယ္လီလီယိုတုိ႔ေတြဟာ ေျပာခဲ့တဲ့ new science အတြက္ အေျခခံေတြကို သူတို႔နည္းသူတို႔ဟန္နဲ႔ တည္ေဆာက္ေနခ်ိန္ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ Descartes ရဲ ့ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဆုပ္ကုိင္မိဖုိ႔ရာ သူလူျဖစ္ႀကီးျပင္းတဲ့ ေခတ္ကာလက အသိပညာပုိင္းဆုိင္ရာ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈေတြကိုပါ ယွဥ္တြဲၾကည့္မွာ ရႏုိင္မယ္။

Cogito Ergo Sum ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္ကို ေရာက္လာေစတဲ့ Descartes ရဲ ့ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီ ပေရာဂ်က္က ေျပာခဲ့သလုိ new philosophy ဒါမွမဟုတ္ new science ကိုေသခ်ာ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ျဖစ္တယ္။ (အဲဒိကာလမွာ new ဆုိတဲ့ နံမယ္နဲ႔ စာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီးထြက္တယ္။ Francis Bacon က သူ႔စာအုပ္ကုိ Novum Organum ေလာဂ်စ္သစ္လုိ႔ ဘာသာျပန္ရမယ္ထင္တယ္၊ Kepler က သူ႔စာအုပ္ကို Astronomia Nova (New Astronomy) လုိ႔နံမယ္ေပးတယ္။ Galileo ရဲ ႔ နံမယ္ႀကီးစာအုပ္ကုိလည္း Two New Sciences လုိ႔ေခၚတဲ့အျပင္ လက္တင္စကား nova အဂၤလိပ္လို new ပါတ့ဲစာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီးမွ အမ်ားႀကီးထြက္ခဲ့တယ္။ တုိက္တုိက္ဆုိင္ဆုိင္ ကိုလံဘပ္(စ)ကလည္း အဲဒိကာလေလာက္မွာဘဲ new world ကမၻာသစ္လုိ႔ေခၚတဲ့ အေမရိကတုိက္ႀကီးကို ရွာေတြ႔တယ္။)

ဆုိေတာ့ ေမးစရာက Descartes တုိ႔ ေဘကြန္တို႔ အပါအ၀င္ အဲဒိေခတ္က ဖီေလာ္ေဆာ္ဖာေတြဟာ ဘာ့ေၾကာင့္ အသစ္ကိုရွာဖုိ႔ အေၾကာင္းဖန္လာရတာလဲ။ ေနာက္ပီး သူတုိ႔က သူတို႔ေလ့လာ အုတ္ျမစ္ခ်ေနတာကို new philosophy လုိ႔ေခၚေလေတာ့ old philosophy ကေရာ ဘယ္သူ႔ကို ေျပာတာလဲ။ အေျဖကေတာ့ old philosophy ဆုိတာ ေယဘုယ်ေျပာရရင္ Aristotle နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီအုံႀကီးတခုလုံးကို ဆုိလုိတာ ျဖစ္ၿပီး (အဲဒိထဲမွာ Aristotle နဲ႔ Catholicism ေရာသမေမႊထားတ့ဲ Scholastic philosophy ဆုိတာအျပင္၊ ကမၻာဗဟုိျပဳ နကၡတၱေဗဒ စံနစ္၊ Aristotle ရဲ ႔ေလာဂ်စ္ အဲဒါေတြ အားလုံးပါတယ္။ Hobbes တုိ႔ Aristotle ကို တန္းညွိတာလည္း ဒီေခတ္မွာဘဲ။) Aristotle ကို စစိန္ေခၚတာ နကၡတၱေဗဒမွာျဖစ္ၿပီး သူနဲ႔ ေတာ္လမီတို႔ရဲ ့ စၾကာ၀ဠာပုံစံကုိ ေနာက္ဆုံးမွာ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္နဲ႔ အစားထုိးခဲ့ႏုိင္ခဲ့တာက ေကာ္ပါးနီးကပ္ရဲ ့ ေန၀န္းဗဟုိျပဳ စၾကာ၀ဠာပုံစံျဖစ္တယ္။

ဒီေတာ့ Descartes ကိုမဆက္ခင္ အဲဒိေခတ္ကာလက အသိပညာတုိးတက္ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲမႈေတြကို ခဏေလာက္ ၾကည့္ရင္သင့္မယ္ထင္ပါတယ္။ သိပၸံသမုိင္းမွာ အထင္ရွားဆုံး စာအုပ္ေတြထဲ တအုပ္အပါအ၀င္ျဖစ္တဲ့ ‘အာကာသ၀ထၳဳပစၥည္းမ်ား ေရြ ့ လ်ားလည္ပတ္ပုံ’ အဂၤလိပ္လို ‘On the Revolutions of Celestial Objects’ ဆုိတဲ့ စာအုပ္ကို ၁၅၄၃ မွာထြက္လာတယ္။ ေကာ္ပါးနီးကပ္ ပုံစံကုိ အစပုိင္းမွာ လက္ခံသူ မရွိသေလာက္ဘဲ။ အစပုိင္းမွာ ကက္သလစ္ အာဏာပုိင္ေတြရဲ ႔ ပိတ္ပင္မႈေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ သူ႔အယူအဆဟာ အဲဒိအခ်ိန္က လူေတြရဲ ့ common sense နဲ႔က လုံး၀ဖီလာ ျဖစ္ေနတယ္။ Aristotle ရဲ ႔ နကၡတၱပုံစံဟာ သူ႔ရဲ ့ ရူပေဗဒေပၚမွာ တည္ေဆာက္ထားတာ ျဖစ္ၿပီး (ဒီအေၾကာင္းေတြကုိ ခုေရးရင္ အမ်ားႀကီးကို ေပရွည္မွာမို႔ ေနာင္တခ်ိန္အတြက္ ထားထားလုိက္ပါတယ္။) သူ႔ရူပေဗဒကို အစားထုိးႏုိင္မဲ့ ရူပေဗဒသစ္ မေပၚေသးတဲ့အခ်ိန္မွာ ေကာ္ပါးနီးကပ္ပုံစံကို လက္ခံရတာ အဲဒိေခတ္က ပညာရွင္ေတြအတြက္ အဓိပၸါယ္သိပ္မရွိဘူး။ ေနာက္ပုိင္း ဂယ္လီလီယုိက ေကာ္ပါးနီးကပ္ပုံစံနဲ႔ သင့္ေတာ္တဲ့ ရူပေဗဒကို စေဖာ္ထုတ္ေတာ့မွ ေကာ္ပါးနီးကပ္ပုံစံကို လက္ခံႏုိင္တာျဖစ္တယ္။ ေကာ္ပါးနီးကပ္ပုံစံမွာ ကမၻာဟာ သူ႔၀င္ရုိးေပၚမွာ တရက္တပတ္က် လည္တယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ အဲဒါဆုိ ပစၥည္းတခုကို ေလထဲေျမွာက္တင္လုိက္ရင္ ေျမွာက္တင္တဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ ျပန္က်တဲ့အခ်ိန္ၾကားမွာ ကမ​ၻာက ေရြ ့သြားတဲ့အတြက္ အဲဒိပစၥည္းဟာ ပစ္လႊတ္လုိက္တဲ့ ေနရာေအာက္တည့္တည့္ကို က်စရာအေၾကာင္းမရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ ့မွာ ေအာက္တည့္တည့္ကို ျပန္က်တာ ဘယ္လုိမွ မျငင္းႏုိင္ဘူး။ အဲဒိေတာ့ ေကာ္ပါးနီးကပ္ေျပာတာဟာ relative motion သေဘာကို မသိသူေတြ အတြက္က ရယ္စရာျဖစ္ေနတယ္။

ေကာ္ပါးနီးကပ္ေသပီးေနာက္မွာ သူ႔ပုံစံကို လက္ခံသူထဲမွာ ဂယ္လီလီယိုဟာ အထင္ရွားဆုံးပဲ။ ဂယ္လီလီယိုဟာ မွန္ေျပာင္းကို သူ႔ဟာသူထြင္ပီး ေကာင္းကင္ကိုၾကည့္တယ္။ အဲဒိမွာ သူဟာ Aristotle ရဲ ့စၾကာ၀ဠာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြးအျမင္ေတြကို ေမွာက္လွန္ပစ္ႏုိင္တဲ့ ေတြ ့ရွိခ်က္ေတြအမ်ားႀကီးေတြ ့တယ္။ လဟာ Aristotle ေျပာသလုိစင္းလုံးေခ်ာ ၀ထၳဳမဟုတ္ဘဲ အဖုေတြ၊ အခ်ဳိင့္ေတြ၊ ေတာင္ေတြ ရွိတာေတြ႔တယ္။ ေနာက္တခါ သူဟာ ဂ်ဴပီတာ (ၾကာသပေတးၿဂိဳလ္) ရဲ ့ ၿဂိဳလ္ရံလေလးလုံးကို ေတြ႔ပီး ဒီလေတြဟာ ၾကသပေတးၿဂိဳလ္ကို လွည့္ပတ္သြားလာေနတာကို ေသခ်ာ ျပသႏုိင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္တခါ သူဟာ ဗီးနပ္(စ) (ေသာၾကာၿဂိဳလ္) ရဲ ႔ မ်က္ႏွာျပင္ဟာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ ့ဖုိးေရႊလမင္းလုိပဲ အဆန္း၊ အဆုတ္ရွိတာကို တယ္လီစကုပ္ အကူအညီနဲ႔ ျပႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဒါေတြအားလုံးက ဘာကိုျပလဲဆုိေတာ့ အရာအားလုံးဟာ ကမၻာကို ဗဟုိျပဳလည္ပတ္ေနတယ္ဆုိတဲ့ Aristotle ရဲ ့အေတြးအျမင္ေတြနဲ႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ေနတယ္။ ေနာက္ပုိင္း Kepler က သူ႔ရဲ ့ ဥပေဒသ သုံးခုနဲ႔ ရွိရွိသမ်ွ ၿဂိဳလ္ငါးလုံးစလုံးရဲ ့လွည့္ပတ္သြားလာပုံကို စိတ္တုိင္းက်ေအာင္ ရွင္းျပႏုိင္ပီးေနာက္မွာ ေကာ္ပါးနီးကပ္ပုံစံကို ဘယ္သူမွ သံသယ မရွိၾကေတာ့ဘူး။

ေကာ္ပါးနီးကပ္ စာအုပ္ထြက္ပီး ႏွစ္ငါးဆယ္အၾကာမွာ Descartes ကိုေမြးတယ္။ သူဟာ ဂယ္လီလီယိုတို႔၊ ေဘကြန္တုိ႔ထက္ နည္းနည္းပဲ ငယ္တယ္။ ေျပာရရင္ ေခတ္ၿပိဳင္ေတြပဲ။ ဒီေတာ့ ေကာ္ပါးနီးကပ္တုိ႔၊ ဂယ္လီလီယိုတို႔က စလုိက္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေၾကာင့္ ေနာက္လူေတြဟာ အျမင္သစ္၊ အေတြးသစ္ကို လမ္းေၾကာင္းသစ္ေဖာက္ရမယ္ဆုိတဲ့ အျမင္က အဲဒိေခတ္က အသိပညာ ေလထုထဲမွာ ျပန္႔ေနတယ္။

အဲဒိေခတ္ကာလေတြဟာ Descartes အပါအ၀င္ သူနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ေတြအတြက္ လမ္းေၾကာင္းသစ္ေဖာက္ဖုိ႔ အရမ္းကို အာသီသျပင္းျပေနတဲ့အခ်ိန္ပဲ။ Meditations ပထမဆုံးစာပုိဒ္မွာ ဘယ္လုိေရးလဲဆိုေတာ့ 

… I was convinced that I must once for all seriously undertake to rid myself of all the opinions which I had formerly accepted, and commence to build anew from the foundation.

ေတြ႔လား။ ေနာက္ပုိင္းအခန္းေတြမွာ Descartes ေျပာတဲ့ foundations ေတြဘာဆုိတာ၊ အဲဒိကေန I’m thinking, therefore I exist ကို သူဘယ္လုိေရာက္သြားသလဲဆုိတာ ဆက္ၾကည့္ၾကတာေပါ့။

 ၀တုတ္

Discussion

One thought on “Reflections on Descartes 1

  1. ဖတ္သြားပါတယ္။ အခင္းအက်င္းပဲ ရွိေသးတယ္။
    ေနာက္အခန္းေတြ ေမွ်ာ္ေနပါမယ္။😀

    Posted by လေရာင္လမ္း | 24/10/2010, 11:53

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 89,680 hits
%d bloggers like this: