//
you're reading...
Uncategorized

Marx မွာေတြ႔ရတဲ့ Hegel 2

ေစာေစာက စိတ္ဆိုတာ သိတာကို ေခၚတယ္လုိ႔ ေျပာသြားတယ္။ သိတယ္ဆိုေတာ့ ဘာကို သိတာလဲ။ အဂၤလိပ္လို consciousness ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ ဒီေ၀ါဟာရရဲ ့အဓိပၸါယ္ကို တန္းေပၚေစတယ္။ consciousness ဆိုလုိက္တာနဲ႔ ဘာကို conscious ျဖစ္တာလဲ ဆိုတာ ေမးစရာက တန္းေပၚလာၿပီ။ တခုခုကို သိမွသာ သိတယ္လို႔ေခၚႏုိင္တာေပါ့။ တနည္းအားျဖင့္ အသိခံရတဲ့ အရာတခုခု ရွိမွသာလ်င္ သိျခင္း၊ အသိ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရက အဓိပၸါယ္ရွိမယ္။ conscious အလုပ္ခံရတဲ့ အရာတခုခု ရွိမွသာလ်င္ consciousness ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရက အဓိပၸါယ္ရွိမယ္။ ဟုတ္တယ္မလား။ ဒီေတာ့ကာ အသိခံရမဲ့ အရာ၀ထၳဳ တခုရွိမွသာ စိတ္ဆုိတာ တည္ရွိႏုိင္မွာမို႔ (တနည္းအားျဖင့္ စိတ္ဆိုၿပီး တည္ရွိႏုိင္ဖုိ႔ တျခား အရာတခုခုေပၚ မွီတည္ေနရာတာမို႔) သူ႔ကို အမွီအခုိကင္းတဲ့အရာလို႔ ေျပာလို႔ မရေတာ့ဘူး။ သီးျခားျဖစ္တည္ေနတဲ့၊ ဘာကိုမွ မသိဘဲ ရွိေနတဲ့ စိတ္ဆိုတာ အဓိပၸါယ္မရွိဘူး။ ဒါဟာ contradiction ပဲ။ အိုေက..

အဲဒိအတိုင္းဆို God ဆိုတဲ့ world-spirit ဟာလည္း အမွီအခိုကင္းတဲ့အရာလို႔ ေျပာလို႔ မရေတာ့ေပဘူး။ အဲဒိမွာ ျပသနာေပၚလာၿပီ။ God ဟာ သူတည္ရွိမႈအတြက္ တခုခုေပၚ မွီတည္ေနရမယ္ဆိုတာ အင္း ခရစ္ယာန္ေတြအတြက္ေတာ့ ဒါ blasphemy ပဲ။ ဒီ ဒီျပ(သႀကီး)နာကို ေဟဂယ္က ဘယ္လိုရွင္းလဲဆိုေတာ့ world-spirit ဟာ အမွီအခုိ ကင္းရမယ္ ဆိုရင္ သူ႔သဘာ၀ဟာ self-consciousness, self-awareness ပဲျဖစ္ရမယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်တယ္။ ဒါဆိုရင္ တခုခုေပၚ မွီခုိေနစရာ မလုိေတာ့ဘူးေပါ့။

ေနာက္တခါ ေဟဂယ္ရဲ ့စိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အယူအဆတခု ရွိေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ စိတ္ကုိ သိမႈလို႔ ေျပာတဲ့အခါ သိမႈဆိုတာ အဆင့္ဆင့္ရွိေသးတယ္မလား။ အလြယ္ဆုံး ဥပမာ ေပးရရင္ ဆိုပါစို႔ ပူေနတဲ့ လၻက္ရည္ခြက္တခြက္က ခဏၾကာရင္ ေအးလာတယ္။ ဒါကို အေတြ႔အႀကဳံအရ သိတယ္။ ဒီအသိက နည္နည္း ပိုၿပီး အဆင့္ျမင့္လာတဲ့အခါ အပူဟာ သဘာ၀အေလ်ာက္ ပူရာကေန ေအးရာကိုပဲစီးတယ္၊ ဘယ္ေတာ့မွ ေျပာင္းျပန္ မစီးဘူး။ ရူပေဗဒမွာေတာ့ ဒါကို second law of thermodynamics လုိ႔ သိၾကတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အပူရဲ ့ဒီအမွန္တရားကို သိတဲ့ အသိက ရိုးရုိးအသိမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါက နားလည္မႈ understanding ျဖစ္လာၿပီ။ ဒီနားလည္မႈကို ျဖစ္ေစတာက … reason ဆင္ျခင္ႏုိင္မႈေပါ့။ ဒီေတာ့ ေဟဂယ္က စိတ္ရဲ ့တနည္း သိျခင္းရဲ ့ျဖစ္စဥ္ကို sensuous consciousness, understanding, reason ဆိုပီး အစဥ္အတုိင္းခ်တယ္။ (ဗုဒၶေျပာခဲ့တာေတြက ဒီအပုိင္းမွာ အမ်ားႀကီး ပိုအႏုစိတ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက ဘယ္ေလာက္ အႏုစိတ္စိတ္၊ ေျပာခဲ့တဲ့ ခြဲျခားစိတ္ျဖာမႈေတြကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးနဲ႔ ၿခဳံၿပီးမျပခဲ့ဘူး။ ေဟဂယ္ကေတာ့ ေျပာခဲ့တဲ့ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာထားတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ေပၚတိုးတက္ပုံကိုပါ ရွင္းျပဖို႔ အသုံးခ်ခဲ့တယ္။ ဒါဟာ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ မတူၾကတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ သတိျပဳစရာ အခ်က္တခ်က္ပဲ။) အစီအစဥ္ခ်ရုံမက စိတ္ဟာ သူ႔ရဲ ့သဘာ၀ အျပည့္အ၀ ေပၚထြက္လာဖို႔ evolutionary process တခုခု လုိကို လုိတယ္လို႔ ေဟဂယ္က ေျပာတယ္။ တနည္း စိတ္ကို ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္တခုထဲ ထည့္ၿပီးမွသာ သူ႔ရဲ ့အထြတ္အထိပ္ျဖစ္တဲ့ reason ကိုေရာက္ႏုိင္မယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သူေျပာတာကို ဥပမာေပးရရင္ လူတေယာက္ရဲ ့ ပညာေရး တုိးတက္ျဖစ္ေပၚလာမႈကိုၾကည့္။ ပထမသူဟာ ခေလးဘ၀မွာဘဲ ရွိတုန္းက အျပင္က အရာ ၀ထၳဳေတြကို မွတ္ရုံသားရုံသာ လုပ္တယ္မယ္၊ sensuous consciousness အဆင့္ေပါ့။ ေနာက္တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ခြဲျခားတတ္လာမယ္၊ ဒါကေတာ့ နားလည္မႈ understanding ျဖစ္လာၿပီ စသျဖင့္ရွိမယ္။ ခုမွ လူစျဖစ္တဲ့ ခေလးတေယာက္က ခ်က္ခ်င္းႀကီး ဆင္ျခင္ႏုိင္မႈကို တန္းမရႏုိင္ဘူး။ သူဟာ ျဖစ္စဥ္တခုကို ျဖတ္သန္း သြားရအုံးမယ္။

ေျပာခဲ့သလုိ စိတ္ဟာ သူ႔ရဲ ့သဘာ၀ အျပည့္အ၀ ေပၚထြက္လာဖို႔အတြက္ ဆင့္ကဲ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္တခု လုိအပ္တယ္ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အယူအဆဟာ လူတဦးခ်င္းစီရဲ ့စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတင္မက၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ေနာက္ဆုံး လူ႔ေလာကႀကီးတခုလုံးရဲ ့စိတ္ world-spirit အတြက္ပါ အႀကဳံး၀င္တယ္လို႔ ေဟဂယ္က ဆိုတယ္။ ဒီေတာ့ ေျပာခဲ့ၿပီးသေလာက္ ခ်ေရးၾကည့္ရေအာင္။

၁။ စိတ္ဆိုတာ သိတာ၊ မိမိမွအပ တျခားအရာကိုပဲ သိႏုိင္တယ္။

၂။ စိတ္ဟာ အသိခံရတဲ့ အရာေပၚ မွီတည္ၿပီးမွ သိႏုိင္တာမို႔  မလြတ္လပ္ဖူး။

၃။ သိျခင္းဟာ အဆင့္ဆင့္ရွိတယ္၊ အာရုံယူႏုိင္တဲ့အသိ sensuous consciousness, understanding and reason အဲဒိမွာ reason က အျမင့္ဆုံး

၄။ စိတ္ဟာ (လူတဦးတေယာက္ရဲ ့စိတ္ျဖစ္ျဖစ္၊ world-spirit ျဖစ္ျဖစ္) ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ တခုကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွသာ သူ႔သဘာ၀ဟာ အျပည့္အ၀ ေပၚမယ္။

တဘက္မွာ God ေခၚ world-spirit ဟာ မလြတ္လပ္ဖူး၊ တခုခုကို မွီတည္ေနရတယ္ ဆိုတာ အဓိပၸါယ္ မရွိဘူး။ ဒါ blasphemy ပဲ၊ ဘာလို႔ဆုိ God ဟာ အႏႈိင္းမဲ့လို႔ လက္ခံထားတာကိုး။ တဘက္မွာ spirit ဟာ စိတ္ဟာ တခုခုကို မွီစရာမလုိဘဲ သူ႔ဟာသူ ရပ္တည္ႏုိင္ဖို႔ဆုိ ဒါဟာ ဘာျဖစ္မလဲ။ ဒါဟာ self-awareness or self-consciousness ေပါ့။ world-spirit ဟာ သူ႔သဘာ၀ကို အျပည့္အ၀ ေဖာ္ၾကဴးႏုိင္ဖို႔ သူ႔ကုိယ္သူ ေျပာခဲ့တဲ့ evolutionary process တခုကို ျဖတ္သန္းရမယ္။ အဲ့သလို ျဖတ္သန္းေနရာမွာ သူ႔ရဲ ့ခရီးလမ္းဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္မႈကို ေရာက္တဲ့အခါ သူဟာ သူ႔ရဲ ့တည္ရွိမႈအတြက္ တျခား အရာ တခုခုေပၚ မွီတည္စရာမလုိေတာ့ဘူး။ အဲဒိ အေျခအေနဟာ world-spirit ရဲ ့ self-realization ျဖစ္စဥ္ ဆုံးခန္းတုိင္တဲ့ အေျခအေနပဲ။ ဒီေတာ့ world-spirit ဟာ သူ႔ရဲ ့သဘာ၀ အျပည့္အ၀ေပၚဖို႔ self-realization process လုိအပ္တယ္။ အဲဒိ process ျဖစ္စဥ္ဟာ သမုိင္းကို မျဖတ္သန္းလို႔ကို မရဘူး။ သမုိင္းဟာ ရွိကိုရွိရမယ္။ဒါ့ေၾကာင့္ ေဟဂယ္က သူ႔ အယူအဆကို ဘယ္လုိနံမယ္ေပးလည္းဆိုေတာ့ Philosophy of History ဆုိၿပီး နံမယ္ေပးတယ္။

နည္းနည္းေတာ့ ရုပ္လုံးေပၚလာၿပီထင္တယ္။ ကဲဒီေတာ့ world-spirit ဟာ self-realization process ကုိ ဘယ္လိုျဖတ္သန္းလဲဆိုတာ ၾကည့္ရေအာင္။ world-spirit ဟာ သမုိင္းေခတ္ အဆက္ဆက္ကို ျဖတ္သန္းရာမွာ သူ႔ရဲ ့တုိးတက္ျဖစ္ေပၚမႈအဆင့္ဆင့္ကို culture ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံနဲ႔ အမွတ္အသားျပဳတယ္။ culture က သူ႔ရဲ ့ျဖစ္ေပၚ တုိးတက္မႈေတြကိုိ သယ္ေဆာင္တဲ့ယာဥ္လို႔ ေျပာရမယ္။ သမုိင္းမွာ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ အဆင့္ဆင့္ ထြန္းကား လာမႈဟာ world-spirit ရဲ ့self-realization ျဖစ္စဥ္ ရုပ္လုံး ေပၚလာမႈကို ေဖာ္ျပမႈပဲျဖစ္တယ္။ သူ႔ရဲ ့ခရီးလမ္းဆုံးက လြတ္ေျမာက္မႈ၊ freedom ဘာလုိ႔ဆို အဲဒိအခါမွာ world-spirit ဟာ သူ႔ တည္ရွိမႈအတြက္ အသိခံရတဲ့ ၀ထၳဳမလုိေတာ့ဘူး၊ ဘယ္သူ႔မွ မီွတည္စရာမလုိေတာ့ဘူး။ self-realization ျဖစ္စဥ္ၿပီးဆုံးတဲ့အခ်ိန္လို႔ ေဟဂယ္က ဆိုတယ္။

ဒါျဖင့္ရင္ ေဟဂယ့္အလုိအရ ကမၻာ့သမုိင္းဟာ လြတ္ေျမာက္မႈ freedom ဆီ ခ်ီတက္ေနတဲ့ world-spirit ရဲ ့သမုိင္းျဖစ္တယ္။ အဲ့သလို ခ်ီတက္ေနရာမွာ world-spirit ေရာက္ေနတဲ့ လမ္းခရီးက မွတ္တိုင္ေတြကို ဘယ္လိုသိႏုိင္မလဲဆိုေတာ့ ေခတ္တေခတ္ရဲ ့ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ ထုံးစံေတြကို ၾကည့္ၿပီး သိႏုိင္တယ္လို႔ ေဟဂယ္ကေျပာတယ္။ world-spirit ဟာ သူေရာက္ေနတဲ့ ေခတ္ကာလက လူ႔အသိုင္းအ၀ုိင္း၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚမွာ သူ႔ရဲ ့ စရုိက္ လကၡဏာကို ထင္ဟပ္ေပၚလြင္ေစတယ္လို႔ ေဟဂယ္ကေျပာတယ္။ world-spirit ရဲ ့စရုိက္ လကၡဏာဟာ သူေရာက္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အသိုင္းအ၀ုိင္းက ေတြးပုံ၊ ေခၚပုံ၊ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ဆက္ဆံပုံ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္ပုံ၊ အႏုပညာေပၚ တန္ဖိုထားပုံ စတာေတြမွာ စိမ့္၀င္ေနတယ္လို႔ ေဟဂယ္က ဆိုတယ္။ ဥပမာ ဟုိးေရွးေရွးတုန္းကဆို လူဟာ သဘာ၀နဲ႔ တသားတည္းနီးနီး ေနေနၾကတယ္။ လူ႔သမုိင္းျဖစ္စဥ္ႀကီး တခုလုံးကို world-spirit ရဲ ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈသမုိင္းနဲ႔ ႏႈိင္းမယ္ဆုိရင္ သမုိင္းဦးကာလ အရွက္လုံရုံဖုံၿပီး သြားလာေနၾကတဲ့ လူရဲ ့အေျခအေနကို sensuous consciousness အဆင့္လုိ႔ သတ္မွတ္ႏုိင္မယ္ထင္တယ္။ လူေတြမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမေျပာနဲ႔ မိသားစုဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတာင္ ထင္ထင္ရွားရွား မေပၚေသးဘူး။ လူဟာ တိရိစၦာန္နဲ႔ သိပ္မျခားေသးဘူး။

ေနာက္အဲဒိကေန တဆင့္တက္တဲ့အခါ လူ႔ရဲ ့ယဥ္ေက်းမႈွဓေလ့ အျမင္ေတြက နည္းနည္း တုိးတက္လာတဲ့အခါ မိသားစုဆိုတာ ေပၚလာတယ္၊ လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္း community ဆိုတာ ေပၚလာတယ္။ တျခားမၾကည့္နဲ႔ အီဂ်စ္ကိုၾကည့္၊ အီဂ်စ္မွာ လူတပုိင္း တိရိစၦာန္တပုိင္း sphinx သတၱ၀ါႀကီးေတြကို ထုဆစ္ထားတာကိုၾကည့္။ လူ႔ရဲ ့ေခါင္းဟာ တိရိစၦာန္ရဲ ့ ကုိယ္ထဲကေန အျပင္ကို ထြက္စျပဳလာတာကို သတိျပဳေခ်။ လူဟာ အရုိင္းကေန ရုန္းထြက္လာေနတဲ့နမိတ္ပုံကို အဲ့ဒိရုပ္ထုႀကီးမွာ ၾကည့္ၾကလုိ႔ ေဟဂယ္က ေျပာတယ္။ အဲဒိကေန ေနာက္တဆင့္တက္တဲ့အခါ ေခါမေခတ္ေရာက္ၿပီ။ လူဟာ အသုိင္း အ၀ုိင္းနဲ႔ ေကာင္းေကာင္းေနတတ္လာၿပီ။ စာေပထြန္းကားလာၿပီ။ ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီတို႔၊ သခ်ၤာတို႔လုိ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ပညာရပ္ေတြကို ေလ့လာဆည္းပူးေနၾကၿပီ။ လူ႔သမုိင္းရဲ ့အဆင့္ ဆင့္ျဖစ္ေပၚ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈဟာ world-spirit ရဲ ့ျဖစ္ေပၚတုိးတက္ေျပာင္းလဲ မႈျဖစ္တယ္။ ဒီျဖစ္ေပၚ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈဟာ culture ဆိုတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ ဆိုတဲ့ေဘာင္ထဲမွာသာ ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ေနာက္ထပ္အေရးပါတဲ့ အပုိင္း တပုိင္းကို ေဟဂယ္က ထပ္ျဖည့္တယ္။ ေစာေစာက ကမၻာဦးလူသားဆီမွာ ေတြ႔ခဲ့ရတဲ့ culture ဟာ အဲ့ဒိကမၻာဦးလူသား ေနာက္တဆင့္ကိုတက္တဲ့အခါမွာ ျပဳတ္က်န္ခဲ့တယ္။ ၀တ္လစ္စလစ္ ဓေလ့ဆိုတာ ေခါမေခတ္ေရာက္တဲ့အခါ ပါမလာေတာ့ဘူး။ အလြယ္ေျပာရရင္ စိတ္ဓာတ္ အဆင့္ျမင့္လာတဲ့အခါ အဲဒိစိတ္ဓာတ္နဲ႔တြဲၿပီး ရွိေနတဲ့ culture ကပါ အဆင့္တဆင့္ကို ေရာက္လာၿပီး မူလ culture က ျပဳတ္က်န္ခဲ့တယ္။ Karl Marx က သမုိင္းဟာ ေၾကာင္လိမ္ေလွကားလုိပဲ တရစ္ၿပီးတရစ္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္လာတယ္လုိ႔ ေျပာတာ တခ်ဳိ ့ ၾကားဖူးမယ္။ အဲ့ဒါ ေဟဂယ္ရဲ ့ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီက ဆင္းသက္လာတာပဲ။ ဒါကို တခ်ဳိ ့က dialect ဆိုၿပီး ေခၚၾကတယ္။ ကဲဒီေတာ့ ေဟဂယ္နဲ႔ Marx တို႔ရဲ ့နံမယ္ႀကီး dialectic ဆုိတာကို နည္းနည္းထပ္ ၾကည့္ရေအာင္။

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 89,680 hits
%d bloggers like this: